Losowe wpisy

Gruźlica jamy ustnej i gardła

Gruźlica jamy ustnej i gardła jest chorobą rzadko spotykaną u dzieci. Widzimy ją raczej jako postać[...]

Narzędzia do zakładania szwów

Do zakładania szwów na ranę używa się małych igieł z oczkiem lub sprężynującym uszkiem, przez które[...]

Włókniejące zapalenie błon surowiczych

Zaburzenia oczu, które wydają się najbardziej charakterystyczne i swoiste dla zespołu oczno-śluzówk[...]

Polipy śluzowe szyjki

Polipy śluzowe szyjki, które powodują również nieregularne krwawienia, wymagają usunięcia ich i pod[...]

Rola receptorów bólowych w stymulacji seksualnej część 2

Podobnie nie wiele wiadomo o wpływie proprioreceptorów i interore- ceptorów na wystąpienie podniece[...]

Spoglądając niejako z lotu ptaka na problemy „istoty” i „genezy” przestępczości seksualnej (są to dwa odrębne a zarazem sprzężone z sobą problemy) spostrzegamy, że konkurują tu z sobą trzy zasadnicze koncepcje: biologiczna (somatyczna) upatrująca istotę tych przestępstw w ich szkodliwości dla organizmu ludzkiego psychologiczna – są to głównie koncepcje wywodzące się z nurtu psychoanalitycznego, które liczne przejawy tej przestępczości objaśniają kompleksami i konfliktami pochodzącymi z okresu dzieciństwa, ideą „seksualności infantylnej’’ lub działaniem instynktu destrukcyjnego oraz socjokulturowa, kwalifikująca jako przestępstwa seksualne jedynie te grupy zachowań, które realnie szkodzą jednostce lub społeczeństwu, a które wypływają głównie z warunków środowiskowych – ekonomicznych, mieszkaniowych, z przykładów czerpanych od innych bliskich osób, z działania „podkultur”, i to nie tylko przestępczych, lecz po prostu subkultur będących odgałęzieniem kultury macierzystej (jak np. kultura regionalna itp.).

Te trzy koncepcje są odbiciem analogicznych trzech nurtów teoretycznych biegnących w etiologii kryminalnej tout court. Na terenie tej etiologii wiodą z sobą spór koncepcje biologiczne, psychologiczne i socjo- kulturowe. Poglądy skrajne, biologizujące genezę przestępstwa, leżą u kolebki kryminologii, Lombroso i jego epigoni, lansując takie poglądy, nierzadko sięgali do genezy przestępczości seksualnej (śmiesznie i paradoksalnie brzmi pogląd Lombrosa, że kobieta staje się sprawczynią podpalenia, by korzystając z popłochu wywołanego pożarem móc obcować ze swym oblubieńcem, czy też jego myśl o wrodzonej skłonności kobiety do uprawiania prostytucji). Te dziwaczne poglądy (jak również pomysły Weiningera, Wullfena i innych) nauka już dawno zdystansowała i odrzuciła.

Leave a Reply

Archiwa