Najnowsze wpisy

Losowe wpisy

Siateczka śródplazmatyczna

Siateczka śródplazmatyczna (endoplazmatyczna) dzieli się na gładką - 1 szorstką. Gładka stanowi sys[...]

Powtarzanie w myślach pozytywnych sugestii

-9. Gdy w przyszłości będziesz chciał wprowadzić się w taki stan, przyjmiesz wygodną pozycję, zamkn[...]

Erekcje łęchtaczki

Pierwsza erekcja łechtaczki - mierzona przyrostami temperatury - wystąpiła u osób badanych w 91,6 m[...]

Parathormon pobudza wchłanianie zwrotne jonów

Z przesączonych w kłębkach jonów Ca2+ Vi wchłania się zwrotnie przez kanalik bliższy, pozostała zaś[...]

Ciąża jajnikowa fgraviditas cvarialis}

Ciąża jajnikowa jest zjawiskiem bardzo rzadkim. Siedzibą jej jest zwykle pęcherzyk Graafa, który pę[...]

W ostatnich latach zauważa się także w szwedzkim systemie wychowania seksualnego poważną zmianę w nastawieniu do problematyki moralnej życia płciowego. W wyniku 25-letniego doświadczenia Szwedzi zmienili pogląd na charakter swojego wychowania seksualnego i odchodząc od postawy opisowej, nienormatywnej skłaniają się obecnie ku opinii, iż należyte, przemyślane, dojrzałe i odpowiedzialne wychowanie seksualne nie może się odbywać bez ukierunkowywania ocen moralnych wychowanków. Co prawda, i w tym zakresie nie osiągnęli oni dotąd jedności poglądów na temat, w jaki sposób ma się te normy i wskazania moralne przekazywać młodzieży, ani też w jakim stopniu mają być one ogłaszane za powszechnie obowiązujące (o tych sporach i wątpliwościach etyki będzie mowa oddzielnie w rozdziale poświęconym etyce seksualnej i jej związkom z seksuologią).

Nie można zaprzeczyć temu, iż pedagog, będąc zobowiązany do normatywnego mówienia o sprawach seksu, jest w sytuacji znacznie trudniejszej od lekarza czy socjologa. Brak jest bowiem dotąd sformułowania kodeksu czy choćby zasad generalnych etyki seksualnej, które by budziły powszechne uznanie i wywoływały powszechną akceptację. Co więcej, brak nawet dotąd jasności co do naukowego sposobu opracowania takiego kodeksu i co do metody, za której pomocą można byłoby dojść do wolnego od błędów subiektywizmu określenia norm i wartości w tym zakresie. Ponieważ jednak wychowanie seksualne musi się odbywać, bowiem coraz to nowe setki tysięcy młodzieży w każdym kraju wkraczają w wiek aktywnego życia płciowego, a z drugiej strony wszyscy pedagodzy zdają sobie sprawę, iż muszą młodzieży odpowiedzieć na nurtujące ją wątpliwości moralne, nie można, jak to czynią niektórzy szwedzcy teoretycy, uznać, iż w tej sytuacji „chwilowo” wychowanie seksualne ogranicza się tylko do warstwy informacyjnej, i rezygnować z podsta- wowo ważnej części wartościującej, która zresztą dopiero oznacza początek właściwego wychowania seksualnego.

Leave a Reply

Archiwa