Najnowsze wpisy
    System reklamy Test

Losowe wpisy

Zakres zaopatrzenia ortopedycznego

Struktura wieku osób niepełnosprawnych w 1987 r. kształtowała się następująco: 30% inwalidów nie pr[...]

Więź międzyosobnicza część 2

Tworzenie się więzi motywowanej inaczej ukierunkowaną agresją występuje u niektórych ptaków i ryb.[...]

Narzędzia do zakładania szwów

Do zakładania szwów na ranę używa się małych igieł z oczkiem lub sprężynującym uszkiem, przez które[...]

Torbiel pęcherzyka Graafa

W odróżnieniu od pęcherzyków znamiennych dla torbielkowatego zwyrodnienia jajnika torbiele pęcherzy[...]

BADANIE PRZEDMIOTOWE W GINEKOLOGII

Badanie przedmiotowe staje się koniecznością, skoro treść wywiadów uprawnia do przypuszczenia, że c[...]

Również szczegółowe badania socjologiczne wykazują, iż stan świadomości społecznej w wielu punktach skłania się raczej ku normom tradycyjnym (np. w sprawie tzw. podwójnej moralności płciowej, obostrzonych norm dla kobiet, w sprawie związku seksu z miłością itd.), stąd też w wielu przypadkach świecka etyka seksualna, leżąca u podstaw wychowania seksualnego, niejako wyprzedza stan świadomości społecznej i głosi tezy o wiele liberalniejsze od tych, jakie ludzie są skłonni przyjąć. Wydaje się czasami, iż niektórzy pedagodzy zajmujący się wychowaniem seksualnym starają się upowszechnić i uczynić regułą to, co daje się obserwować i ujawniać w grupach społecznych, które podległy najdalej idącej rewolucji (czy anarchizacji?) obyczajowej, ale które wciąż stanowią mniejszość, choć mniejszość rosnącą we wszystkich omawianych tutaj społeczeństwach. Czy jest to postępow-anie pedagogiczne i społecznie słuszne? Oto jest pytanie stanowiące węzłowy problem bez jego rozstrzygnięcia trudno orzekać, który system wychowania seksualnego rokuje lepsze (tzn. bezpieczniejsze, korzystniejsze i owocniejsze skutki) dla całego społeczeństwa i dla żyjących w nim jednostek.

W tym opracowaniu celowo nie zajmowaliśmy się kształtem współczesnej pedagogiki katolickiej i jej norm etycznych, pragnąc poruszać się na gruncie tylko tych pedagogik, które programowo są świeckie. Nie omawialiśmy również szerzej założeń etycznych polskiej pedagogiki seksualnej własne propozycje w tej sprawie autor wyłożył wcześniej w oddzielnej książce, zaś generalny kierunek jego rozważań nad etyką seksualną pokrywa się z tezami wyrażonymi przez Bittighofera.

Leave a Reply

Archiwa